En bra skriven text av Emil Jönsson

Tålamod är nått man verkligen behöver inom skidåkningen. Allt tar helt enkelt en jäkla lång tid.


Jag pratar kanske inte om ett final lopp i sprint utan jag tänker och menar själva träningen! Träningen som jag ägnar varje dag åt. Tränar jag inte så tänker jag i alla fall vad jag ska träna och planerar för den. Det går inte att bli bäst i världen på ett snabbt sätt utan det helt enkelt tar många långa timmar att komma dit.


Just nu jobbar jag mycket med min skate teknik och fast man hoppas och vet hur man ska åka tar det många timmar för hjärnan och musklerna att förstå hur dom ska jobba. När man byter teknik så tar det ett tag då man till och med åker saktare innan kroppen har börjat jobba effektivt. Men jag vet att det kommer gå fortare bara man har tålamod.


Jag har otroligt dåligt tålamod och vill att allt ska hända på en gång! Att allt ska klaffa på första försöket men det gör sällan det. Utan det är många långa timmar i skogen där man får jobba med dom små detaljerna för att bli lite bättre. Och jag jobbar mycket med att bli lite mer tålmodig och intalar mig att det tar tid men det blir bra!


Man måste ha tålamod och tänka långsiktigt.


T.ex. OS går på hög höjd om 3 år så då har jag och Anna skaffat boende på samma höjd över havet för att vänja kropparna i 3 år framöver, och allt detta för en enda tävling… lite sjukt är det allt. Det tycker även jag men det är det som är halva tjusningen med skidåkning. Jag kommer inte nämna det gamla totalt uttjatade uttrycket ”det finns inga gen…bla bla bla.” Men Man måste göra jobbet och man måste lägga ner många timmar på att bli bra.


Det är många som pratar om ”talanger” i unga år och att man måste vara talang för att lyckas. Och jag håller med. MEN talang för mig är dom som krigar på forstätter trots att dom inte lyckas tidigt och har tålamod att fortsätta träna och jobba för att bli bättre skidåkare. Finns hur många exempel som helst för att resultat i yngre år inte har nått att göra med hur bra man blir som senior. Lite som Annas tidigare inlägg om elit i unga år. Så länge man har kul är det bra!


Jag själv vann väldigt mycket som barn ungdom. och min ”talang” var helt enkelt att jag hade turen att växa fort, och var ofta ett huvud längre en mina konkurrenter. Men allt kommer ikapp en och tillslut har konkurenterna vuxit ikapp och i många fall förbi och det handlar tillslut om vem som har talangen att träna och fokusera på att bli bra.


Missta mig inte nu och tro att all tid måste gå till skidåkningen, absolut inte och det gör det inte för mig heller men jag brinner för skidåkningen och tycker att det är det bästa som finns i hela världen just nu och hoppas att det kommer fortsätta så ett bra tag till.


För jag ser långt framåt och jag hoppas jag har tålamodet att utvecklas mer!


För Tålamod den viktigaste talangen!

 

Emil


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0